Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza Nr 2

Administrator. Opublikowano w JRG 2

Sprzęt JRG nr 2

Administrator. Opublikowano w JRG 2

Średni samochód ratowniczo - gaśniczy GBA 2,5/25 marki MAN

 

Samochód gaśniczy GBA 2,5/25 zabudowany na podwoziu „MAN” typ TGM, rok produkcji 2011. Przeznaczeniem samochodu jest udział samodzielny lub w ramach większych związków taktycznych w działaniach ratowniczo-gaśniczych - głównie przy pożarach miejskich oraz poza terenami zurbanizowanymi (pożary łąk, torfowisk, obszarów leśnych itp.). Głównymi walorami taktyczno-technicznymi samochodu są:
- napęd 4x4,
- dwie linie szybkiego natarcia,
- dwustopniowa autopompa,
- wyciągarka linowa,
- maszt do oświetlania terenu akcji,
- załoga 6 osób,
- zbiornik wody 2500 l,
- zbiornik środka pianotwórczego 250 l,
- wydajność autopompy 2500 l/min,
- torba PSP R-3
- nawigacja GPS

Ciężki samochód ratowniczo - gaśniczy GCBA 9/64 marki Man

GCBA 9/64 MAN jest nowoczesnym samochodem gaśniczym, o wysokich walorach techniczno- użytkowych, rok produkcji 2005. Samochód przeznaczony jest przede wszystkim do wsparcia akcji ratowniczo-gaśniczych. Głównymi zaletami samochodu są:
- duża pojemność wodna (9000 l),
- zbiornik środka pianotwórczego 900 l ,
- wydajność autopompy 6400l/min,
- napęd na wszystkie osie (6x6),
- maszt do oświetlenia terenu akcji,
- silnik wysokoprężny Common Rail o mocy 430KM,
- parametry techniczno-eksploatacyjne silnika i układu jezdnego,
- załoga 3 osoby.

 

Samochód podnośnik hydrauliczny SH-24 marki Volvo

Samochód SH-24 Volvo zapewnia skuteczną ewakuację ludzi z budynków oraz prowadzenia działań ratowniczo - gaśniczych na dużej wysokości, rok produkcji 2005. Posiada on oprócz ramienia podnośnika dodatkową drabinę poprowadzoną wzdłuż ramienia podnośnika. Zaletami tego samochodu są:
- małe wymiary pojazdu,
- możliwość podawania wody z kosza podnośnika przy pomocy działka,
- możliwość transportu poszkodowanego umieszczonego na noszach,
- umieszczone pod podłogą kosza czujniki, zapobiegające zderzeniu się kosza z elementami otoczenia,
- system komunikacji ratowników znajdujących się w koszu z operatorem podestu,
- Max. wysokość robocza: 25,0 m
- Max. udźwig kosza: 265 kg (2 osoby + 85kg)
- Kąt obrotu: 360o

 

Lekki samochód ratownictwa chemicznego - rozpoznawanie skażeń SLRCh marki Mercedes

Samochód SLRCh zabudowany na podwoziu „Mercedes” typ Sprinter, rok produkcji 2011. Przeznaczeniem samochodu jest samodzielne lub w ramach większych związków taktycznych rozpoznanie i stwierdzenie rodzaju oraz stopnia skażenia. Głównymi walorami taktyczno-technicznymi samochodu są:
- napęd 4x4,
- silnik 190 KM,
- samochód przeznaczony do przewozu 4 osób
- stacja meteo,
- sprzęt do poboru dużej ilości próbek,
- kamera termowizyjna oraz pirometr,
- spektrometry do identyfikacji substancji,
- zdalny detektor skażeń RAPID,
- mierniki gazowe,
- sprzęt do wykrywania zagrożeń radiacyjnych,
- manipulator teleskopowy,
- aparaty ODO oraz lekkie ubrania przeciwchemiczne,
- zestaw do udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy


Ciężki samochód ratownictwa chemicznego SCRChem Iveco Stralis

33333

Ciężki samochód ratownictwa chemicznego jest wyposażony w różnorodny sprzęt umożliwiający usuwanie wszelkich awarii, wycieków i klęsk żywiołowych, rok produkcji 2015. Sprzęt znajdujący się na tym samochodzie jak również wyszkolona w jego obsłudze załoga jest zdolna do prowadzenia działań ratowniczych w zakresie:
- katastrof drogowych i kolejowych,
- likwidacji źródeł emisji w awariach chemicznych,
- pracy w strefach skażonych,
- awarii i katastrof budowlanych,
- załoga 2 osoby

Wyposażenie specjalistyczne samochodu:
- Pompy do przepompowywania substancji ropopochodnych, kwasów, zasad, związków nitro, alkoholi,
- Węże kwasoodporne, ługoodporne, olejoodporne,
- Zbiorniki do substancji chemicznych,
- Eksplozymetry i detektory gazowe,
- Ubrania gazoszczelne, kwaso i ługoodporne, olejoodprone,
- Aparaty ODO z zestawami głośnomówiącymi,
- Sorbenty i neutralizatory,
- Zestawy pneumatyczne do uszczelnień (korki, bandaże, poduszki),
- Agregat prądotwórczy o mocy 7,2 kW,
- Stacja meteo,
- Nawigacja GPS


Samochód operacyjny (SOp) marki Opel Astra Classic

astra jrg2

Samochód przeznaczony do przewozu 5 osób
- Rok produkcji 2005,
- Dopuszczalna masa całkowita - 1670 kg.
- Moc silnika - 98 KM.

 Separator oleju Olsep

005

Separator służy do oddzielania oleju od wody podczas skażeń cieków i akwenów wodnych substancjami ropopochodnymi, rok produkcji 1996. Jest on umieszczony na specjalnej przyczepie.
- Wydajność separatora - 150l./min.
Wyposażenie specjalistyczne separatora olejowego:
- Zapory elastyczne płaszczowe - 30m,
- Zapory sorpcyjne - 33m,
- Pompa wężowa DEPA ELRO,
- Skimmer pływający i kanałowy (zbieracz oleju),
- Węże olejoodporne PCV


Nośnik Renault Kerax z przyczepą do przewozu kontenera wężowego

Nośnik jest wykorzystywany do transportu kontenerów: inżynieryjno - technicznego oraz ze sprzętem ochrony dróg oddechowych będących na wyposażeniu KM PSP w Białymstoku.
Wyposażenie kontenera wężowego:
- węże W-110: 150 szt.
- armatura wodna,
- akumulatory żelowe do zasilania oświetlenia kontenera

Podstawowe parametry pojazdu Renault Kerax:

- rok produkcji: 2007

- silnik wysokoprężny o mocy 410 KM,

- maksymalny udźwig ramienia - 18,64 t,

SCKw - Iveco Eurocargo

Samochód ciężki kwatermistrzowski rok produkcji 2011, posiada:
- napęd 4x4,
- ogumienie szosowe,
- skrzynia ładunkowa - wywrotka 6000kg,
- wciągarka linowa 5,8t,
- żuraw hydrauliczny PALFINGER o max obciążeniu 3,3t
- automatyczny rozsiewacz sorbentu montowany z tyłu pojazdu,
- hak holowniczy umożliwiający jazdę z przyczepą dwuosiową o dopuszczalnej masie całkowitej 13000 kg,
- zaczep do mocowania pługa do odśnieżania drogi.

Samochód ratownictwa technicznego SRt Renault

clip image002

Samochód ratownictwa technicznego zbudowany jest na podwoziu Renault Midlum 300.14 z napędem 4x4, rok produkcji 2013. Przeznaczeniem samochodu jest udział w działaniach ratowniczo-gaśniczych o zwiększonym zapotrzebowaniu na specjalistyczny sprzęt techniczny. Głównym zastosowaniem pojazdu są zdarzenia związane z miejscowymi zagrożeniami np. wypadki komunikacji drogowej, katastrofy budowlane czy akcje o charakterze ekologiczno-chemicznym.
Zaletami tego samochodu są:
- uterenowione podwozie o wzmocnionym zawieszeniu z napędem 4x4
- automatyczna skrzynia biegu typu Allison
- wyciągarka linowa SUPERWINCH
- przenośny zestaw oświetleniowy LED Nightsearcher Solaris Duo
- bogate wyposażenie w sprzęt hydrauliczny i mechaniczny

Kontener sanitarny

clip image002a

Kontener sanitarny przeznaczony jest do zabezpieczenia sanitarnego akcji wyjazdowych jednostek straży pożarnej. Konfiguracja i wyposażenie kontenera pozwalają na mycie, kąpiel oraz korzystanie z toalet niezależnie od miejsca posadzenia.

Kontener zabezpieczenia sanitarnego funkcjonuje jako osobny węzeł sanitarny przeznaczony do jednoczesnej obsługi kilku osób. Kontener został podzielony na trzy osobne przedziały:

- przedział techniczny - wyposażony jest w regały, na których rozmieszczono urządzenia techniczne. Funkcjonuje on jako samodzielny moduł dostarczający do przedziału sanitarnego i toalet ciepłą i zimną wodę, jak również odbierający ścieki z tych przedziałów oraz dostarczający energię elektryczną.

- przedział sanitarny - wyposażony jest w 3 kabiny natryskowe, 4 umywalki wykonane jako osobne stanowiska oraz przebieralnię. Ponadto każda z umywalek wyposażona jest w lustro, dozowniki mydła oraz pojemniki na ręczniki papierowe.

- przedział toalet - składa się z dwóch kabin WC z oddzielnymi wejściami z zewnątrz, umiejscowionymi po prawej i lewej stronie kontenera. Każda kabina wyposażona jest w miskę ustępową oraz umywalkę.

 Kontener wężowy

clip image002222

Kontener wężowy wykonany został jako konstrukcja umożliwiająca załadunek na pojazd przy pomocy samochodowego podnośnika hakowego. Przeznaczeniem kontenera jest udział samodzielny lub w ramach większych związków taktycznych w działaniach ratowniczo-gaśniczych.

Głównymi walorami kontenera są:

- linia wężowa W-110 długości 3000 m.

- przestronna i funkcjonalna zabudowa,

- przyczepa kontenerowa umożliwiająca szybki transport,

Kontener podzielony jest na części (przedział):

- przednią, ze skrytkami sprzętowymi, dostępną z bocznych stron kontenera

- tylną, z liniami węży tłocznych W-110 dostępne z boku i z tyłu kontenera.

 

Nośnik kontenerowy Iveco Trakker

clip image002

Nośnik może być wykorzystywany do transportu wszelkiego typu kontenerów coraz częściej znajdujących zastosowanie w Państwowej Straży Pożarnej. Na wyposażeniu JRG nr 2 znajdują się kontenery: wężowy oraz sanitarny.

Podstawowe parametry pojazdu Iveco Trakker:

- rok produkcji: 2015

- silnik wysokoprężny o mocy 410 KM,

- maksymalny udźwig ramienia - 21 t,

 

Ciężki samochód ratowniczo - gaśniczy (GCBM 28/18) Mercedes Actros

gcbm

Rok produkcji - 2010
Ciężar całkowity – 46000 kg
Pojemność cysterny – 28000 l
Wydajność motopompy - 1850 l/min
Długość pojazdu – 15,70 m
Wysokość pojazdu - 3,75 m
Szerokość pojazdu – 2,55 m
Moc silnika - 320 kW

Wyposażenie podstawowe pojazdu:
- agregat prądotwórczy 2,5 kW,
- motopompa Tohatsu,
- motopompa pływająca Niagara 1,
- 2 aparaty powietrzne FENZY,
- piła spalinowa do drewna Sthil,
- zestaw kranów do dystrybucji wody pitnej.

Lekki samochód rozpoznawczo - ratowniczy SLRR marki Isuzu

P7180014

Lekki samochód rozpoznawczo - ratowniczy ISUZU D-MAX rok produkcji 2017. Główne przeznaczenie pojazdu to prowadzenie działań ratowniczych oraz rozpoznawczych w trudnym terenie. W przestrzeni ładunkowej zamontowana została wysuwana taca sprzętowa pokryta matą antypoślizgową. Samochód jest przystosowany do ciągnięcia przyczep.
Podstawowe parametry pojazdu :
- silnik o mocy 120kW
- napęd 4x4
- przeznaczony do przewozu 5 osób
Wyposażenie pojazdu
- radiotelefon przewoźny
- torba PSP R1
- wyciągarka elektryczna 4t
- lampy ostrzegawcze, dyski sygnalizacyjne.

Historia JRG 2

Administrator. Opublikowano w JRG 2

Historia JRG nr 2


Jednostka Ratowniczo - Gaśnicza Nr 2 Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku powstała
z dniem 1 lipca 1992r. na podstawie aktu powołania Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej nadbryg. Feliksa Deli.
Początkowo jednostka mieściła się w budynku magazynowo- warsztatowym udostępnionym przez Fabrykę Dywanów „Agnella”. 13 marca 1999 r. nastąpił długo oczekiwany moment przenosin do nowej strażnicy. W nowej siedzibie strażacy JRG nr 2 mogą korzystać z przestronnych pomieszczeń socjalnych i biurowych, a także sali dydaktycznej oraz sali sportowej, na której odbywają się uroczystości strażackie oraz zajęcia sportowe. Garaż posiada  8 stanowisk dla pojazdów pożarniczych. W budynku znajduje się również izba tradycji. Najstarsze eksponaty pochodzą z XIX wieku. Zgromadzono w niej szereg pamiątek związanych z białostocką strażą pożarną, przechowywany jest również sztandar KM PSP w Białymstoku - każdorazowo w skład pocztu sztandarowego wchodzi strażak z JRG 2. Na terenie JRG znajduje się również magazyn środków pianotwórczych KM oraz KW PSP w Białymstoku.
Z uwagi na posiadane dodatkowe pokoje jednostka odwiedzana jest przez przedstawicieli służb mundurowych
z zagranicy oraz strażaków z innych województw.
Corocznie jednostka odwiedzana jest przez liczne wycieczki z przedszkoli, szkół oraz delegacje zagraniczne. Zastępy z JRG kilkanaście razy w roku biorą udział w festynach rodzinnych organizowanych na terenie Białegostoku.
Od kilku lat JRG bierze udział w praktykach organizowanych dla przyszłych pracowników służby zdrowia z zakresu działań podczas akcji ratownictwa chemiczno-ekologicznego.
W ramach prowadzonych kursów podstawowych i szkoleń jednostka bierze czynny udział podczas zajęć związanych z samochodami typu SCRCh oraz organizacją działań w ramach sekcji ratownictwa chemicznego.

2001

Przed głównym obiektem jednostki, odsłonięto pomnik „Pamięci tych, co zostali po tamtej stronie ognia”. Pomnik oddaje hołd i cześć tym wszystkim, którzy oddali zdrowie i życie, nieśli i niosą ratunek
z poświęceniem i narażeniem w stanach zagrożeń dla ludzi, mienia i środowiska.

2007

Rejon działania został poszerzony o gminę Supraśl, w związku z likwidacją JRG w Supraślu. Na jej miejscu utworzono Posterunek JRG 2, w którym codziennie służbę pełni 2 strażaków systemu zmianowego.

2009

Nastąpiła zmiana na stanowisku Dowódcy JRG, na zaopatrzenie emerytalne odszedł bryg. mgr inż. Anatol Ostapczuk, dowodzenie przejął mł. bryg. mgr inż. Jerzy Górski

2010

Jednostka uczestniczyła w usuwaniu skutków powodzi na terenie Polski oraz w akcji gaszenia pożarów lasów na terenie Federacji Rosyjskiej.

Po raz pierwszy zorganizowano Dzień Dziecka dla najmłodszych członków rodzin strażackich. Impreza została przygotowana przez OZ NSZZ "Solidarność" działającą przy KM PSP w Białymstoku. Sądząc po dużym zainteresowaniu impreza najprawdopodobniej wpisze się w roczny harmonogram imprez na terenie JRG 2.

2011

Reprezentacja KM PSP w Białymstoku zdobyła I miejsce w klasyfikacji generalnej X Mistrzostw Województwa Podlaskiego w Sporcie Pożarniczym. Połowę składu reprezentacji stanowili strażacy JRG nr 2.
JRG została doposażona w samochód kwatermistrzowski SCKw, kontener wężowy oraz dwa mobilne urządzenia do identyfikowania substancji stałych i ciekłych.

2012

Jednostka brała udział w gaszeniu bardzo dużego pożaru składu sprasowanych odpadów komunalnych w Studziankach (pożar trwał prawie 203 godziny) oraz w dużym miejscowym zagrożeniu - wypadek autokaru na drodze do Sowlan (50 osób). Zdarzenie to zostało uznane za masowe.

2013

W Jednostce Ratowniczo-Gaśniczej Nr 2 odbyła się uroczystość przyjęcia przez bryg. mgr inż. Janusza Kondrata obowiązków Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku połączona z naradą roczną podsumowującą działalność Komendy Miejskiej PSP w Białymstoku za 2012 rok.
Luty - do Miejskiego Stanowiska Kierowania w Białymstoku wpłynęła informacja o pożarze w miejscowości Studzianki przy ulicy Supraślskiej. Pożarem objęty kompleks budynków inwentarsko-magazynowych z przyległym budynkiem mieszkalnym o łącznej powierzchni 288 m2.
Z początkiem marca nastąpiła zmiana na stanowisku Dowódcy JRG. Dotychczasowego dowódcę bryg. mgr inż. Jerzego Górskiego, który przeszedł na równorzędne stanowisko do JRG 4, zastąpił st. kpt. mgr Andrzej Giełżycki.

2014

Kwiecień - miejscowość Sokołda - jednostka uczestniczyła w gaszeniu pożaru samochodu osobowego biorącego udział w wypadku.
Maj - pożar bardzo duży budynku opuszczonej Fabryki mebli "Pinea" w Supraślu ul. Kościuszki. W akcji trwającej prawie 15 godzin uczestniczyło 96 strażaków (21 pojazdów pożarniczych).
Czerwiec - pożar budynku mieszkalnego w Czarnej Wsi Kościelnej. W zdarzeniu uczestniczyło 11 zastępów SP (42 strażaków). Zginął 7-letni chłopiec.

2015

Z początkiem lutego nastapiła zmaina na stanowisku Dowódcy JRG. Dotychczasowego dowódcę st. kpt. mgr Andrzeja Giełżyckiego, który odszedł na zaopatrzenie emerytalne, zastąpił st. kpt. mgr inż. Andrzej Łęczycki. Natomiast w marcu na stanowisko Zastępcy Dowódcy JRG został powołany st. kpt. inż. Mirosław Laskowski. Dotychczasowy Zastępca D-cy JRG st. kpt. mgr Marek Goroszewski przeszedł na równorzędne stanowisko do JRG 3.

2016

9 października 2016 w miejscowości Supraśl doszło do pożaru w budynku Hotelu „Knieja”. Po przybyciu na miejsce zdarzenia pierwszych zastępów zastano zadymienie w holu hotelu oraz na klatach schodowych. Równocześnie z działaniami gaśniczymi prowadzono przeszukiwanie pokoi hotelowych, w których odnaleziono dwie osoby. Ze względu na duże zadymienie klatki schodowej, ewakuacja jednej osoby z balkonu drugiego piętra wymagała użycia podnośnika hydraulicznego. W zdarzeniu trwającym blisko 3 godziny brało udział 7 zastępów (31 strażaków).

2017

Z początkiem marca nastąpiła zmiana na stanowisku Zastępcy Dowódcy JRG. Funkcję tą od 01.03.2017 r. objął mł. bryg. Jerzy Żaworonek. Natomiast dotychczasowy zastępca mł. bryg. inż. Mirosław Laskowski został mianowany na stanowisko Dowódcy JRG Nr 4. W wyniku zmiany regulaminu organizacyjnego KM PSP w Białymnstoku, dotychczasowy technik JRG Nr 2 Wojciech Półkośnik został przeniesiony do Wydziału Technicznego KM PSP w Białymstoku.